Zere nek door laptop op de eettafel

Wat te doen bij deze thuiswerkblessures.

Uit cijfers van onderzoek van de vakbond CNV blijkt dat 41 % van de thuiswerkers vaker last heeft van schouder nek of arm en rug, sinds zij thuiswerken door corona.

45 % zegt geen werkplek te hebben die aan de arbo-eisen voldoet.

Het ziekte verzuim door fysieke klachten is opgelopen.

Voor een goede werkhouding zijn een laptophouder, een los toetsenbord en een losse muis nodig, net als een ergonomische stoel en een goed afgesteld bureau.

Nog wat tips:

Zet het beeldscherm hoger en pauzeer regelmatig.

Goed zitten begint bij de voeten, sla je benen niet over elkaar maar zet je voeten naast elkaar en schuif je onderrug tegen de rugleuning van de stoel.

Zo blijft je wervelkolom mooi recht en is achter de computer werken beter vol te houden. Gebruik het liefst een kantoorstoel, zodat je die helemaal kunt instellen op de hoogte van de tafel.

En sta regelmatig op van je stoel om even te pauzeren door iets te drinken te pakken en ga na de lunch ook even een blokje om.

Veel thuiswerkers ontwikkelen stress en vermoeidheidsklachten, omdat ze thuis ook voor hun kinderen zorgen of op een andere manier worden afgeleid. Ook missen ze het sociale contact met collega’s.

De fysiotherapeut kan een grote rol spelen bij het totale pakket aan klachten die gerelateerd zij aan het thuiswerken.

Wanneer u er zelf na deze tips niet uit komt en meer persoonlijke begeleiding nodig heeft, kunt u met ons contact opnemen voor een afspraak.

Home