Bekkenbodemtherapie

Onze bekkenbodem behandeling richt zich op mensen of pati├źnten met problemen in het gehele gebied van lage rug en bekken, buik en bekkenbodem. Het gaat daarbij niet alleen om vrouwen, maar ook om mannen en kinderen.

De bekkenbodem is een spierlaag onder in het bekken, die de buikorganen draagt, zorgt voor het openen en sluiten van de bekkenuitgang en bijdraagt aan de stabiliteit van het bekken. De bekkenbodemspieren werken nauw samen met de buik- en rugspieren en hebben een belangrijke functie in het dagelijks bewegen en bij het voork├│men van rug- en bekkenpijn. Een verstoorde functie kan zich ook op andere manieren uiten. Denk aan ongewild verlies van urine en/of ontlasting. Een niet te onderdrukken aandrang om te plassen of ontlasten of veel te vaak naar het toilet moeten. Pijn in de onderbuik, in de bekkenbodem of bij het stuitje of schaambeen. Verzakkingen van de blaas, baarmoeder of darmen.
De problemen ontstaan vaak uit onwetendheid, of door een verkeerde manier van plassen of ontlasten, soms na blaasontstekingen, na een buik- of prostaatoperatie of zij hangen samen met zwangerschap of bevalling.

Wat houdt onze bekkenbodem behandeling in?

De fysiotherapeut houdt zich bezig met preventie en met voorlichten, coachen, begeleiden en behandelen bij onderstaande klachten:

• Ongewild urine en/of ontlasting
  • Niet te onderdrukken aandrang om te plassen en/of te ontlasten, veel te vaak plassen
  • Moeizaam kwijt kunnen van ontlasting
  • Gevolgen van verzakkingen van blaas, baarmoeder of darmen
  • Pijnklachten in de onderbuik, rond de anus of de geslachtsdelen
  • Bekkenpijn en lage rugklachten in de periode rond zwangerschap en bevalling
  • Bij gezonde zwangere is de begeleiding met name gericht op preventie van bekkenpijn en bekkenbodemdysfuncties
  • Bekkenpijn en lage rugklachten door andere oorzaken dan zwangerschap of bevalling

De behandeling

De fysiotherapeut helpt bij het leren herkennen en trainen van alle relevante spieren rondom het bekken. De fysiotherapeut geeft indien nodig advies over ondersteunende hulpmiddelen zoals een bekkenband. Bij gezonde zwangere heeft de therapeutische begeleiding met als doel dat de spieren rondom het bekken actief blijven en daarmee optimaal blijven functioneren.

Let op! De behandelingen die wij geven, worden alleen vergoed uit de aanvullende verzekering.

Adressen

De snelste manier om adressen te vinden is door te kijken op de website van de NVFB: www.bekkenfysiotherapie.nl.
Hier vindt u het ledenregister met werkadressen, aanvullende informatie over de aandachtsgebieden van de leden en een bijbehorende toelichting.